Nu elektrische auto’s steeds dominanter worden in de auto-industrie, blijft de vraag naar laadpunten stijgen. Nederlands is hard bezig om automobilisten te voorzien van deze vraag: met ruim 107.000 duizend laadpalen en 3500 snelladers heeft Nederland de grootste laaddichtheid van heel Europa. Er worden nog steeds meer laadpalen in het land gezet.
De parkeeraanbieder bij de vliegvelden kunnen natuurlijk niet achter blijven. We zien dat steeds meer parkeeraanbieders ook elektrisch opladen aanbieden. Als u benieuwd bent of een aanbieder elektrisch opladen aanbiedt, kunt u kijken op de overzichtspagina van de vergelijkingstool. Hier ziet u per aanbieder een lijstje met faciliteiten met vinkjes ervoor, zoals elektrische laadpalen. Ook kunt u klikken op 'meer informatie' voor de gehele lijst van faciliteiten.
Inhoud
Bijna een maand geleden sprak staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat met het platform voor parkeren (Vexpan) af dat er in 2025 tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu. Op deze manier blijven garages een aantrekkelijke parkeermogelijkheid voor mensen met een elektrische auto.
Het mag duidelijk zijn. Er wordt de komende jaren flink geïnvesteerd in elektrische oplaadpunten. Waarom rijden mensen in Nederland eigenlijk een elektrische auto? Bijna 77% van de elektrische auto’s wordt zakelijk gereden, niet zo gek aangezien er mooie financiële voordelen aan verbonden zitten. Toch worden veel particuliere bestuurders tegengehouden door de relatief hoge aanschafprijs. Om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken is er een subsidie om goedkoper een elektrische auto te kopen of leasen. Deze subsidieregeling geldt voor de aankoop of lease van nieuwe en gebruikte, volledig elektrische middenklasse personenauto’s. Een elektrische auto stoot tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit, hierdoor draagt het bij aan een schone lucht en het klimaat. 60% van elektrisch rijdend Nederland ziet dit als belangrijkste reden om te kiezen voor een e-auto. 32% ziet ‘nooit meer tanken’ als het grootste voordeel.
In het klimaatakkoord is afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 volledig uitlaatgas vrij zijn. Op deze manier is het verkeer in 2050 bijna helemaal schoon. Ook de subsidie op nieuwe en gebruikte e-auto’s is een resultaat van het klimaatakkoord. Het doel van dit akkoord in om de CO2-uitstoot in 2030 met 49% te verminderen ten opzichte van 1990. Met deze maatregelen streeft de overheid de gevolgen van klimaatverandering beheersbaar te houden.
Om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben we voor u uitgezocht welke parkeeraanbieders de optie elektrisch opladen aanbieden. Op dit moment bieden de volgende airports oplaadpunten aan: Schiphol, Eindhoven, Rotterdam, Düsseldorf en Frankfurt. Hieronder hebben we voor u alle aanbieders met deze mogelijkheid voor u op een rij gezet. Als het bij ons bekend is of u extra kosten moet betalen, hebben we dit voor u erachter gezet.
Airport | parkeeraanbieder | Extra kosten? |
---|---|---|
Schiphol | NH Schiphol Airport | Onbekend |
Schiphol | Parkeren Schiphol P3 | €0,40 per KWh |
Schiphol | The Valet Guts Schiphol | €25,00 |
Schiphol | Central Parking Valet Schiphol | €35,00 |
Eindhoven | SchippersStop Eindhoven | Onbekend |
Eindhoven | Euro-Parking | €0,00 |
Düsseldorf | Park & Fly Düsseldorf | Onbekend |
Düsseldorf | PARKinDUS Düsseldorf | Onbekend |
Düsseldorf | ParkenFlughafen DUS | Onbekend |
Düsseldorf | Parken Flughafen Dus Express | Onbekend |
Frankfurt | Park Box Frankfurt | Onbekend |
*Prijs van maart 2022
Wilt u meer lezen over parkeren? Neem dan een kijkje op onze blogpagina.