Waarom is het zo druk op Schiphol?

wandelende mensen op vliegveld

Het is niemand ontgaan dat Schiphol de afgelopen maanden het toneel is geweest voor gigantische drukte. Urenlange rijen en gemiste vluchten tijdens de zomer waren constant te zien in het nieuws in de zomer periode. Ook nu de zomer is afgelopen, is het nog steeds enorm druk. Maar hoe komt dat eigenlijk?

De pandemieEen deel van de drukte op Schiphol is te verklaren door de gevolgen van de pandemie. De luchtvaart, net als de horeca sector, werd groot slachtoffer van de financiële druk. Dit zorgde ervoor dat in 2020 veel werknemers in en om Schiphol ontslagen moesten worden. Daarnaast werden ook bedrijven geraakt die afhankelijk waren van Schiphol. Zo werden bijvoorbeeld TUI en KLM ook genoodzaakt om werknemers te ontslaan. Door deze afname van werknemers wordt de capaciteit van zowel de luchthaven als de luchtvaartmaatschappijen om passagiers te verwerken en vervoeren steeds lager.

Hoge werkdrukNu dat de beperkingen van de pandemie vrijwel geen impact meer hebben op het luchtverkeer, beginnen alle vliegveld weer op gang te komen. Helaas is de capaciteit van bijvoorbeeld Schiphol, nog steeds niet op niveau, wat betekent dat de werkdruk, voor de werknemers die wel werken bij de luchthaven, enorm hoog ligt. Dit zorgt ervoor dat werknemers liever op zoek gaan naar andere functies, tenzij zij een verhoging van hun loon zouden krijgen. Schiphol voorzag haar werknemers in de zomer van een extra vergoeding om ervoor te zorgen dat de luchthaven in het hoogseizoen al haar passagiers kon verwerken. Nu de zomer voorbij is, is het aantal passagiers afgenomen, maar is ook de zomer vergoeding vervallen. Hierdoor blijft de werkdruk hoog zonder de extra vergoeding.

Een pleister op de wond
Om de onderbezetting van het vliegveld tegen te gaan, huurt Schiphol extra krachten in om te helpen in het verwerken van de reizigers. Dit gebeurt vooral voor beveiligers. Helaas is dit alleen een pleister op de wond en biedt het alleen een tijdelijke oplossing. Daar komt ook bij dat de verzoeken van Schiphol vaak niet gehaald kan worden, waardoor er alsnog een personeelstekort is op de luchthaven. 

Zoeken naar een oplossing
De combinatie van al deze omstandigheden zorgt ervoor dat Schiphol in de afgelopen maanden altijd onderbezet is en dus niet instaat is om de reizigers, die na de pandemie weer staan te popelen op reis te gaan, snel te kunnen verwerken. Op de korte termijn lijkt het erop dat de drukte van Schiphol zal aanhouden. Het aantal passagiers ligt nog niet op het niveau van 2019, waardoor kleine toenames van personeel niet zo erg gevoeld zullen worden. Het is de hoop dat Schiphol in de komende periode een oplossing in werk kan stellen, om zo de drukte van Schiphol terug te dringen.

Betaalmethodes

Logo IDeal Logo Visa Logo MasterCard Logo PayPal Logo Sofort Logo Mistercash

Keurmerken

Logo Webshop Keurmerk Logo Trust Ecommerce Europe