Waarom is het zo druk op Schiphol?

2 minuten leestijd
wandelende mensen op vliegveld

Het is niemand ontgaan dat Schiphol de afgelopen maanden het toneel is geweest voor enorme drukte. Urenlange rijen en gemiste vluchten tijdens de zomer waren constant te zien in het nieuws in de zomerperiode. Ook nu de zomer is afgelopen, is het nog steeds erg druk. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Corona en vliegen

Een deel van de drukte op Schiphol is te verklaren door de gevolgen van de pandemie. De luchtvaart, net als de horecasector, hadden het zwaar te verduren. Dit zorgde ervoor dat in 2020 veel werknemers van Schiphol ontslagen moesten worden. Daarnaast werden ook bedrijven geraakt die afhankelijk waren van Schiphol. Zo werden bijvoorbeeld TUI en KLM ook genoodzaakt om werknemers te ontslaan. Door deze afname van werknemers werd het, zowel de luchthaven als de luchtvaartmaatschappijen, moeilijk om hun werkzaamheden te doen.

Te weinig mensen bij Schiphol

Nu dat de beperkingen van de pandemie bijna geen invloed meer hebben op het luchtverkeer, beginnen alle vliegveld weer op gang te komen. Helaas is de capaciteit van bijvoorbeeld Schiphol, nog steeds niet op niveau, wat betekent dat de werkdruk voor werknemers van Schiphol enorm hoog ligt. Dit zorgt ervoor dat werknemers liever op zoek gaan naar andere functies, tenzij ze een verhoging van hun loon zouden krijgen. Schiphol voorzag haar werknemers in de zomer van een extra vergoeding om ervoor te zorgen dat de luchthaven in het hoogseizoen al haar passagiers kon verwerken. Nu de zomer voorbij is, is het aantal passagiers afgenomen, maar is ook de zomer vergoeding vervallen. Hierdoor blijft de werkdruk hoog zonder de extra vergoeding.

Verminderen drukte Schiphol

Om de onderbezetting van het vliegveld tegen te gaan, huurt Schiphol extra krachten in om te helpen in het verwerken van de reizigers. Dit gebeurt vooral voor beveiligers. Helaas is dit alleen een pleister op de wond en biedt het geen vaste oplossing.

Een oplossing voor Schiphol

De combinatie van al deze omstandigheden zorgt ervoor dat Schiphol in de afgelopen maanden onderbezet is geweest. Hierdoor was Schiphol niet in staat om de reizigers, die na de pandemie weer staan te popelen op reis te gaan, snel te kunnen verwerken. Op de korte termijn lijkt het erop dat de drukte van Schiphol zal aanhouden. Het aantal passagiers ligt nog niet op het niveau van 2019, waardoor kleine toenames van personeel niet zo erg gevoeld zullen worden. Het is de hoop dat Schiphol in de komende periode een oplossing in werk kan stellen, om zo de drukte op Schiphol terug te dringen.

Alternatief voor Schiphol

Reizigers die liever de drukte bij Schiphol vermijden, kunnen ook gebruikmaken van alternatieven voor Schiphol. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om te vliegen vanaf Eindhoven Airport of een van de luchthavens in Duitsland.

Betaalmethodes

Logo IDeal Logo Visa Logo MasterCard Logo PayPal Logo Sofort Logo Mistercash

Keurmerken

Logo Webshop Keurmerk Logo Trust Ecommerce Europe