Geschiedenis Schiphol
6 minuten leestijdDe geschiedenis van Schiphol begon in 1916 op een drooggemalen stuk grond in de Haarlemmermeer. Wat destijds een bescheiden start was, groeide uit tot een luchthaven van wereldformaat. We nemen je mee door de geschiedenis van de afgelopen 100 jaar van Schiphol.
De oorsprong van de naam Schiphol
De naam "Schiphol" komt als eerst voor in een document uit de 15e eeuw. Hierin wordt verwezen naar “Schiphol” met de term "Sciphol". De precieze betekenis van deze naam is niet volledig duidelijk. Er zijn verschillende mogelijke interpretaties. Een mogelijke verklaring is dat de term verwees naar het gebied waar hout (scip) kon worden gehaald (hol). Een andere interpretatie is dat "hol" afkomstig kan zijn van "hel" of "graf", vanwege de vele schipbreuken die plaatsvonden in dit deel van het Haarlemmermeer. De exacte herkomst van de naam blijft echter onzeker.
Ruim 100 jaar Schiphol
Schiphol, gelegen in de vlakke polders van Nederland, heeft zich in iets meer dan een eeuw ontwikkeld tot een wereldberoemde luchthaven. Met zijn rijke geschiedenis en voortdurende groei is Schiphol uitgegroeid tot de grootste luchthaven van Nederland. Ruim 100 jaar Schiphol is een verhaal van groei, innovatie en connectiviteit. Het heeft niet alleen de manier waarop mensen reizen veranderd, maar heeft ook de Nederlandse economie gestimuleerd en de wereld dichter bij elkaar gebracht.
De oorsprong als militaire basis
In januari 1916 was boer Knibbe uit Haarlemmermeer getuige van een opmerkelijke gebeurtenis. Een militair, genaamd Kolonel Walaardt Sacré, verscheen op zijn land en was op zoek naar een geschikte locatie voor een vliegterrein. Na onderhandelingen besloot Knibbe zijn land van ongeveer 12 hectare (gelijk aan ongeveer 18 voetbalvelden) te verkopen voor het bedrag van 55.290 gulden, wat destijds neerkwam op ongeveer € 450.509. Met deze transactie werd de basis gelegd voor de oprichting van Schiphol, wat later zou uitgroeien tot de grootste luchthaven van Nederland en een van 's werelds belangrijkste knooppunten voor luchtvaart.
Nadat boer Knibbe zijn land had verkocht, werd Schiphol in 1916 aangewezen als een militaire basis voor de Nederlandse luchtmacht. Het gebied diende als uitvalsbasis voor militaire vliegtuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de daaropvolgende jaren groeide de behoefte aan luchtvaartfaciliteiten, zowel voor militaire als civiele doeleinden. Dit leidde tot de ontwikkeling van Schiphol als een burgerluchthaven in 1920, met de opening van een eenvoudige start-en-landingsbaan.
Uitbreiding en internationale connecties
In de jaren 1930 onderging Schiphol belangrijke uitbreidingen om te voldoen aan de groeiende behoefte van de luchtvaart. Nieuwe infrastructuur en terminals werden gebouwd, waardoor Schiphol een internationaal knooppunt werd voor passagiersvluchten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de luchthaven echter ernstig beschadigd door bombardementen. Na de oorlog begon het herstelproces en werd Schiphol opnieuw opgebouwd.
Opening van Schiphol-Centrum
In de jaren 1960 werd begonnen met de bouw van een nieuwe luchthaventerminal, bekend als Schiphol-Centrum. Deze moderne faciliteit, ontworpen door de bekende Nederlandse architect Benthem Crouwel, werd in 1967 geopend. Schiphol-Centrum bood ruimte aan een groeiend aantal passagiers en luchtvaartmaatschappijen en vormde een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de luchthaven.
Groei en modernisering
In de jaren 1980 en 1990 onderging Schiphol een periode van aanzienlijke groei en modernisering. De start- en landingsbanen werden uitgebreid, terminalgebouwen werden gerenoveerd en nieuwe faciliteiten werden gebouwd. Schiphol groeide uit tot een belangrijk knooppunt voor internationale vluchten en bood verbindingen naar bestemmingen over de hele wereld. De luchthaven diende als thuisbasis voor verschillende luchtvaartmaatschappijen en speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaartindustrie.
Duurzaamheid en toekomstgericht initiatieven
In de 21e eeuw heeft Schiphol zich gericht op duurzaamheid en toekomstgerichte initiatieven. Innovatieve technologieën werden geïntroduceerd om de passagierservaring te verbeteren en de veiligheid te waarborgen. Duurzaamheid en milieubescherming werden belangrijke aandachtspunten, met initiatieven om de uitstoot te verminderen en de impact op het milieu te beperken. Schiphol blijft zich voortdurend aanpassen aan de veranderende behoeften van de luchtvaartindustrie en blijft een belangrijke speler in de wereldwijde luchtvaart, met zijn voortdurende streven naar innovatie en excellentie.
Toekomst Schiphol
Schiphol is een luchthaven die nooit stilstaat. Momenteel worden er aan de zuidkant van Schiphol Plaza, naast de verkeerstoren, nieuwe ontwikkelingen gerealiseerd in de vorm van een nieuwe pier en terminal. Met de toevoeging van een pier met acht nieuwe gates wordt de doorstroming van passagiers en vliegtuigen nog vlotter. In 2023 zal ook de nieuwe terminal in gebruik worden genomen, waarmee Schiphol streeft naar korte wachttijden, snelle service en optimale veiligheid.
Deze uitbreidingen en verbeteringen zijn bedoeld om te voldoen aan de groeiende behoeften van reizigers en luchtvaartmaatschappijen. Schiphol blijft zich aanpassen en investeren om de reiservaring te verbeteren en tegemoet te komen aan de eisen van de moderne luchtvaartindustrie.
Veelgestelde vragen over Schiphol
In de 15e eeuw komt een document voor waarin de naam “Sciphol” voorkomt. De term is een samenvoeging van de woorden “scip” (een stuk land waar men hout kon halen) en “hol”. Echter kan hol ook gelezen worden als “hel” of “graf” aangezien in de hoek van het Haarlemmermeer veel schepen strandden.
Nee, Schiphol is niet het grootste vliegveld ter wereld. Het grootste vliegveld ter wereld is Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport met in totaal 104.653.451 passagiers in 2023. Schiphol zelf zit wereldwijd op plaats 15 met in totaal 61.889.586 passagiers in 2023.
Schiphol is van groot belang voor Nederland vanwege zijn rol als een van de grootste en meest efficiënte luchthavens in Europa. Het fungeert als een belangrijk internationaal knooppunt, met verbindingen naar bestemmingen wereldwijd. Dit maakt het een cruciale toegangspoort voor zowel passagiers als vrachtvervoer, wat bijdraagt aan de positie van Nederland als handels- en logistiek centrum. Dankzij Schiphol kunnen Nederlandse bedrijven gemakkelijk toegang krijgen tot wereldmarkten, wat een positieve invloed heeft op de economie.
Schiphol heeft zes landingsbanen om vliegtuigen zo veel mogelijk tegen de wind in te laten opstijgen en landen, wat veiliger en efficiënter is. Daarnaast helpt het om geluidsoverlast voor de omgeving te verminderen door banen te kiezen die minder hinder veroorzaken voor omwonenden. Hierdoor kan de luchthaven ook beter inspelen op verschillende weersomstandigheden.
Passagiers Schiphol Grafiek
Passagiers Schiphol Tabel
Naast dat het vliegveld zelf door de jaren heen is veranderd, is ook het jaarlijkse passagiersaantal aanzienlijk veranderd. Hieronder ziet u een overzichtelijke tabel met het aantal jaarlijkse passagiers dat Schiphol heeft afgehandeld vanaf 1992 tot en met 2023. Tot 2019 was er een duidelijke stijgende trend zichtbaar. Echter, er is een opvallende daling in de jaren 2020 en 2021, die te wijten is aan de COVID-19 pandemie, waardoor veel vliegverkeer stil kwam te liggen. Deze daling is tot op heden nog steeds voelbaar, aangezien het hoogste aantal passagiers ooit in 2019 werd geregistreerd met 71.053.147 passagiers.
Jaar | Passagiers | Jaar | Passagiers | Jaar | Passagiers | Jaar | Passagiers | Jaar | Passagiers |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1992 | 19.145.064 | 1999 | 36.772.015 | 2006 | 46.066.465 | 2012 | 51.035.590 | 2018 | 71.053.147 |
1993 | 21.274.269 | 2000 | 39.606.925 | 2007 | 47.795.148 | 2013 | 52.569.200 | 2019 | 71.706.999 |
1994 | 23.559.798 | 2001 | 39.531.123 | 2008 | 47.430.112 | 2014 | 54.978.023 | 2020 | 20.884.044 |
1995 | 25.355.001 | 2002 | 40.736.009 | 2009 | 43.570.372 | 2015 | 58.284.864 | 2021 | 25.492.633 |
1996 | 27.794.881 | 2003 | 39.960.400 | 2010 | 45.211.749 | 2016 | 58.284.864 | 2022 | 52.472.188 |
1997 | 31.569.977 | 2004 | 42.541.180 | 2011 | 49.755.252 | 2017 | 63.625.534 | 2023 | 61.889.586 |
1998 | 34.420.143 | 2005 | 44.157.005 |