Geschiedenis Schiphol

4 minuten leestijd
Schiphol vroeger

De geschiedenis van Schiphol begon in 1916 op een drooggemalen stuk grond in de Haarlemmermeer. Wat destijds een bescheiden start was, groeide uit tot een luchthaven van wereldformaat. We nemen je mee door de geschiedenis van de afgelopen 100 jaar van Schiphol.

De oorsprong van de naam Schiphol

De naam "Schiphol" komt als eerst voor in een document uit de 15e eeuw. Hierin wordt verwezen naar “Schiphol” met de term "Sciphol". De precieze betekenis van deze naam is niet volledig duidelijk. Er zijn verschillende mogelijke interpretaties. Een mogelijke verklaring is dat de term verwees naar het gebied waar hout (scip) kon worden gehaald (hol). Een andere interpretatie is dat "hol" afkomstig kan zijn van "hel" of "graf", vanwege de vele schipbreuken die plaatsvonden in dit deel van het Haarlemmermeer. De exacte herkomst van de naam blijft echter onzeker.

Ruim 100 jaar Schiphol

Schiphol, gelegen in de vlakke polders van Nederland, heeft zich in iets meer dan een eeuw ontwikkeld tot een wereldberoemde luchthaven. Met zijn rijke geschiedenis en voortdurende groei is Schiphol uitgegroeid tot de grootste luchthaven van Nederland. Ruim 100 jaar Schiphol is een verhaal van groei, innovatie en connectiviteit. Het heeft niet alleen de manier waarop mensen reizen veranderd, maar heeft ook de Nederlandse economie gestimuleerd en de wereld dichter bij elkaar gebracht.

1916

De oorsprong als militaire basis

In januari 1916 was boer Knibbe uit Haarlemmermeer getuige van een opmerkelijke gebeurtenis. Een militair, genaamd Kolonel Walaardt Sacré, verscheen op zijn land en was op zoek naar een geschikte locatie voor een vliegterrein. Na onderhandelingen besloot Knibbe zijn land van ongeveer 12 hectare (gelijk aan ongeveer 18 voetbalvelden) te verkopen voor het bedrag van 55.290 gulden, wat destijds neerkwam op ongeveer €450.509. Met deze transactie werd de basis gelegd voor de oprichting van Schiphol, wat later zou uitgroeien tot de grootste luchthaven van Nederland en een van 's werelds belangrijkste knooppunten voor luchtvaart.

Nadat boer Knibbe zijn land had verkocht, werd Schiphol in 1916 aangewezen als een militaire basis voor de Nederlandse luchtmacht. Het gebied diende als uitvalsbasis voor militaire vliegtuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog. In de daaropvolgende jaren groeide de behoefte aan luchtvaartfaciliteiten, zowel voor militaire als civiele doeleinden. Dit leidde tot de ontwikkeling van Schiphol als een burgerluchthaven in 1920, met de opening van een eenvoudige start- en landingsbaan.

1930

Uitbreiding en internationale connecties

In de jaren 1930 onderging Schiphol belangrijke uitbreidingen om te voldoen aan de groeiende behoefte van de luchtvaart. Nieuwe infrastructuur en terminals werden gebouwd, waardoor Schiphol een internationaal knooppunt werd voor passagiersvluchten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de luchthaven echter ernstig beschadigd door bombardementen. Na de oorlog begon het herstelproces en werd Schiphol opnieuw opgebouwd.

1967

Opening van Schiphol-Centrum

In de jaren 1960 werd begonnen met de bouw van een nieuwe luchthaventerminal, bekend als Schiphol-Centrum. Deze moderne faciliteit, ontworpen door de bekende Nederlandse architect Benthem Crouwel, werd in 1967 geopend. Schiphol-Centrum bood ruimte aan een groeiend aantal passagiers en luchtvaartmaatschappijen en vormde een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de luchthaven.

1980

Groei en modernisering

In de jaren 1980 en 1990 onderging Schiphol een periode van aanzienlijke groei en modernisering. De start- en landingsbanen werden uitgebreid, terminalgebouwen werden gerenoveerd en nieuwe faciliteiten werden gebouwd. Schiphol groeide uit tot een belangrijk knooppunt voor internationale vluchten en bood verbindingen naar bestemmingen over de hele wereld. De luchthaven diende als thuisbasis voor verschillende luchtvaartmaatschappijen en speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaartindustrie.

21e eeuw

Duurzaamheid en toekomstgericht initiatieven

In de 21e eeuw heeft Schiphol zich gericht op duurzaamheid en toekomstgerichte initiatieven. Innovatieve technologieën werden geïntroduceerd om de passagierservaring te verbeteren en de veiligheid te waarborgen. Duurzaamheid en milieubescherming werden belangrijke aandachtspunten, met initiatieven om de uitstoot te verminderen en de impact op het milieu te beperken. Schiphol blijft zich voortdurend aanpassen aan de veranderende behoeften van de luchtvaartindustrie en blijft een belangrijke speler in de wereldwijde luchtvaart, met zijn voortdurende streven naar innovatie en excellentie.

Heden

Toekomst Schiphol

Schiphol is een luchthaven die nooit stilstaat. Momenteel worden er aan de zuidkant van Schiphol Plaza, naast de verkeerstoren, nieuwe ontwikkelingen gerealiseerd in de vorm van een nieuwe pier en terminal. Met de toevoeging van een pier met acht nieuwe gates wordt de doorstroming van passagiers en vliegtuigen nog vlotter. In 2023 zal ook de nieuwe terminal in gebruik worden genomen, waarmee Schiphol streeft naar korte wachttijden, snelle service en optimale veiligheid.

Deze uitbreidingen en verbeteringen zijn bedoeld om te voldoen aan de groeiende behoeften van reizigers en luchtvaartmaatschappijen. Schiphol blijft zich aanpassen en investeren om de reiservaring te verbeteren en tegemoet te komen aan de eisen van de moderne luchtvaartindustrie.

Betaalmethodes

Logo IDeal Logo Visa Logo MasterCard Logo PayPal Logo Sofort Logo Mistercash

Keurmerken

Logo Webshop Keurmerk Logo Trust Ecommerce Europe