Geschiedenis Eelde Airport

2 minuten leestijd
laag vliegend vliegtuig zwart wit

Groningen Airport Eelde begon als vliegveld in 1931. Het oorspronkelijke idee was om het de luchthaven van het noorden te maken. Ook is Eelde Airport ontstaan als particulier initiatief van Haijo Hindriks, een vlieg enthousiast en oud-wethouder.

Het ontstaan van Eelde Airport

Hoewel de opening plaatsvond in 1931, lagen de plannen voor een dergelijk vliegveld er al sinds de jaren 20. In veel plekken in Nederland was er enthousiasme voor vliegvelden, waaronder de noordelijke provincie. Groningen liet begin jaren 20 onderzoek doen naar een locatie in de buurt van Haren. Helaas leverde het onderzoek geen positieve resultaten. Een paar jaar later kwam er weer een plan op tafel voor een locatie in Midlaren. Ook dit was helaas onsuccesvol.

1930 tot 1950

De eerste vliegconnectie van Eelde werd een lijndienst naar Schiphol. Helaas bleef het succes uit en werd de lijndienst snel weer geannuleerd. Het vliegveld veranderde in 1933 haar naam naar NV Luchtvaartterrein voor Noord-Nederland en werd het een jaar later gebruikt als Nationale Luchtvaartschool. Tijdens de Tweede Wereldoorlog had het vliegveld geen belangrijke rol. In 1948 werd Eelde gebruikt als uitwijkhaven voor Schiphol. Door het nieuwe vliegverkeer werd er veel geld geïnvesteerd om de kwaliteit van de rijbanen te verhogen.

1950 tot 2000

In het begin van de jaren 50 werd de Rijksluchtvaartschool gevestigd in Eelde. Na de afronding van de nieuwe rijbanen wordt Eelde omgedoopt tot officieel luchtvaartterrein. De naam werd veranderd in NV Luchthaven Eelde als gevolg en het eerste Europese vliegtuig land op Eelde om reizigers naar Mallorca te brengen. In de jaren 60 is de waarde van de luchthaven aan de regio vastgesteld en ontstaan er plannen voor busverbindingen naar Groningen en meer vliegbewegingen. Deze plannen worden uiteindelijk gerealiseerd rond de millenniumwisseling met lijndiensten van RyanAir.

De 21e eeuw

De relatie met RyanAir bleef helaas niet lang tot stand door o.a. een te korte rijbaan. In 2012 kreeg het vliegveld eindelijk groen licht en werd de baanverlenging binnen 1 jaar gerealiseerd. Dit leidde tot meerdere verbindingen. Hierdoor kon het aantal vliegbewegingen weer fors groeien. In 2021 vonden er ongeveer 40.000 vliegbewegingen plaats.

De toekomst van Eelde Airport

Met de oplopende vliegbewegingen en passagiers door onder andere de vernieuwde rijbaan, is er in recente jaren veel groei geweest. Ook zijn er verschillende ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en innovatie om het vliegveld mee te laten groeien. De groei van het vliegveld lijkt nog niet af te remmen, waardoor er in de toekomst waarschijnlijk een nog groter vliegaanbod zal zijn. Hoewel Eelde Airport nog steeds één van de kleinste luchthavens van Nederland is, wordt het vliegveld steeds meer een begrip in het noorden.

Betaalmethodes

Logo IDeal Logo Visa Logo MasterCard Logo PayPal Logo Sofort Logo Mistercash

Keurmerken

Logo Webshop Keurmerk Logo Trust Ecommerce Europe